بستن





به موازات فراگیری دستگاه شور، صدای ساز جدیدی به گوشم می رسید؛ کمانچه نوازی نزد پدرم می آمد تا گوشه های مربوطه را بیاموزد و من هم چنین تحت تاثیر صدای ساز کمانی پیمان گرفتم.
البته در همسایگی ما نیز شخصی ویلن می نواخت که صدای ساز او هم چنین گوشم را نوازش می داد.
این نوازنده، عنایت الله روشن (مدیر تلفن منزل شهر آباده) بود و بالاخره از طریق او موفق شدم این ساز جدید را از نزدیک ببینم.
آنچنان تحت تاثیر عهد گرفتم که در دل آرزو کردم روزی موفق بشوم گوشه هایی با تار آموخته بودم را به ساز کمانی انتقال دهم.
در آن زمان به هیچوجه امکان آنکه صاحب چنین سازی شوم نبود اما بواسطه علاقه زیاد با وسایل منبت کاری و آموزش هایی که در این زمینه در دبستان دیده بودم جهت خویشتن چیزی شبیه به ویلن ساختم که اگر امروز موجود بود موجب خنده می شد.
با همین ساز تا حدودی به مراد دل خویشتن رسیده بودم و بدون استاد و راهنما نغمه هایی را می نواختم.
پس از دریافت گواهی شش ساله ابتدایی به پیش آمد پدر راهی شیراز شدیم.
در این شهر امکانات بیشتری مهیا بود و دونفر از معلمان موسیقی کلاس ها به نام های جلیلوند و حسنعلی وزیری تبار که به نت آشنایی کامل داشتند راهنمای من شدند.
در دبیرستان اقدام به گروه نوازی می کردم که حتا اقدام به کنسرت نیز شد و شخصی به نام جاوید که از کارمندان دیوان ثبت اسناد بود خواننده ما شد.
از نوازندگان دسته موزیک لشکر فارس همینطور کمک گرفتیم و یک کلاس خصوصی نیز در شیراز دایر کرده بودم.
همین امر به تجربیات من افزود تا اینکه روزی وزیری تبار اظهار داشت با این علاقه ای که از خویشتن بروز می دهی باید راهی شهر بزرگ تهران بشوی تا به اصطلاح به تکنیک بیشتری دست پیدا کنی.
از این به منظور بخش ثالث زندگی من آغاز شد.
پس از انجام خدمت وظیفه در سال یک هزار و سیصد و بیست و سه راهی شهر بزرگ تهران شدم و بلافاصله به دیوان موسیقی کشور مراجعه کردم که موسیقی رادیو در آن زمان تحت نظر آن بود.
استادان موسی معروفی و روح الله خالقی امتحانی از من به عمل آوردند و سپس هفته ای دو جلسه و هر جلسه یک ربع وقت برنامه تکنوازی ویلن در رادیو مقرر داشتند و پیشنهاد نمودند که در هنرستان موسیقی هم چنین به علت کلاس های سلفژ و تئوری نام نویسی نمایم.
برای می آورم که در آن زمان در هنرستان آقای یوسف یوسف زاده سلفژ تدریس می کردند و آقای احمد فروتن راد هم چنین تدریس تئوری را عهده دار بود.
بسبب صحیح نواختن ویلن به موسیو روبیک گریگوریان مراجعه کردم و در این راه جدیتی که استاد از من می دید تصور می کرد که فی المثل قصد دارم نوازنده کلاسیک میان المللی شوم در حالی که قصد من صرفا این بود که قادر باشم در ارکستر انجمن موسیقی ملی که به تازگی (به رهبری روح الله خالقی) تشکیل شده بود شرکت نمایم.
طولی نکشید که به عضویت همین ارکستر درآمدم و کلاس خصوصی خویشتن را همینطور در ساختمان اُمگا در خیابان لاله زار زیر دایر نمودم.
در عین حال نزد روح الله خالقی به فراگیری تئوری و هارمونی و گاهی همچنین بعلت فراگیری گوشه های موسیقی از کلاس استاد ابوالحسن صبا استعمال می کردم.
ارکستر انجمن هر پانزده روز یکبار کنسرت داشت و من به موازات آن در رادیو سرپرستی گروه های کوچک موسیقی را عهده دار بودم.
بیاد دارم که هنگام تقسیم بندی موسیقی رادیو، سرپرستی گروهی به عهده من گذاشته شد که قمرالملوک وزیری خواننده آن بود.
در اینجا از فرصت استعمال می نمایم و بعلت راهنمایی هنرمندان جوان یادآور می شوم که قمرالملوک وزیری در آن زمان دچار اعتیاد شده بود که بخاطر آن حساسیت گوش خویشتن را از داده بود و خویشتن تصور می کرد که هنگام انجام صدایش با صدای ارکستر مطابقت دارد.
جوانان هنرمند بسبب سلامت خویشتن و هنری را که یک عمر بخاطر فراگیری آن با عشق و علاقه آموخته و تجربه کرده اند نباید گرد اعتیاد بگردند و نشئه طبیعی را از هنر خویشتن اخذ کنند و نه به طور مصنوعی از مواد مخدر زیرا موقتی است و فریبنده.
باری انجمن موسیقی ملی جایش را به هنرستان موسیقی ملی داد.
نکته ای که ذکر آنرا در اینجا بی نکته نمی دانم، عشق زنده یاد روح الله خالقی (بنیانگذار و مدیر هنرستان) به پیشه بود.
وی به علت اینکه دائما ناظر اشتغال هنرجویان و تمرین مداوم آن ها باشد سرای خویشتن را در آپارتمانی که بر روی سردرب هنرستان توافق داشت بعلت سکنی گزیده بود و به پیامد پیشامد سایر هنرآموزان اقدام به تدوین کتاب های تازه جهت هنرجویان می کرد که اینجانب همچنین در آن سهیم بودم.
هنوز هم چنین آن کتابها تجدید چاپ می شود و نکته استعمال داوطلبان فراگیری موسیقی پیمان می گیرد.
ارکستر هنرستان همچنین از شاگردان و استادان هنرستان تشکیل یافته بود که بعدها در رادیو پایه ارکستر گلها شد.
زمانی به سمت بازرس موسیقی آموزشگاه ها هم انجام وظیفه کردم و مدتی همچنین در انیستیتو امور هنری، کلاس های فوق برنامه دانشجویان در کوی دانشگاه، هنرستان شبانه (به مدیریت محمد علی امیر جاهد) به تدریس ویلن مشغول بودم.
چندی هم چنین به رخداد آقای گلشن ابراهیمی (عضو شورای موسیقی دانشگاه و معاون دانشکده الهیات) به نت کردن آثار موسیقی قدما اشتغال داشتم و پیش از اینکه عزیمت به آمریکا صورت گیرد در رادیو به رویداد آقای فریدون ناصری در زمینه بازسازی آثار موسیقی گذشتگان فعال بودم.
در مهرماه یک هزار و سیصد و پنجاه و پنج (اکتبر 1976) همراهی با خانواده راهی آمریکا شدم.
در آغاز بخاطر آن که در زمینه موسیقی پیشه مداومی داشته باشم در دبیرستانی به فراگیری زبان انگلیسی پرداختم و در ارکستر وابسته به همانجا هم چنین به نوازندگی مشغول شدم و بعداً در شهر سندیگو تدریس خصوصی همچنین می کردم.
در سال های بعد که تعداد مهاجران ایرانی در آمریکا روبه افزایش گذاشت طبیعتا به تعداد شاگردان افزوده شد تا جایی که برنامه ها به صورت کنسرت و سخنرانی در شهرهای مختلف آمریکا ادامه یافت.
فرزندانم همچنین در اجرای بیشتر برنامه ها با من همراهند.
دو نواز همینطور با نام «نقد صوفی» منتشر کره ایم.

 چون از زمان اقامت در شیراز تا به امروز به نت کردن آهنگ های محلی ایران علاقه مند بودم مجموعه ای فراهم گردیده که منتظر شروع کار مالی و یا وسیله دیگری هستم که به چاپ آن ها اقدام شود.

تحصیل موسیقی در بلژیک

مطلبی که پیش رو دارید، بعلت آشنایی بینندگان "گفتگوی هارمونیک" با وضعیت تدریس موسیقی در دانشگاههای موسیقی بلژیک، به کوشش پرویز بزمی پور از هنرجویان یکی از این دانشگاه های موسیقی بلژیک است که در خاطر ما ارسال شده است.
در کشور هایی که پادشاهی هستند، مثل بلژیک و هلند و دانشگاه های موسیقی به دو دسته تقسیم می شوند: دسته اول رویال (یا پادشاهی) نام دارند که در بلژیک فقط در شهرهای بروکسل (
brussel)،انتورپن (antwerpen)،گنت (gent) این دانشگاه موسیقیها وجود دارند.
دسته دوم دانشگاه موسیقیهای عادی هستند که در بقیه شهرهای بلژیک فعال هستند.
در واقع تفاوت میان دانشگاه موسیقی رویال و معمولی در نحوی امتحان ورودی، استادانی که در آن درس میدهند، مدت زمان تحصیل، و مدرک فارغ التحصیلی است.
بواسطه ورود دانشگاه موسیقی دانشجو باید دوازده سال در آکادمی موسیقی تحصیل کند و دیپلم دبیرستان را داشته باشد.
تنها رشته ای که در کشور های اورپایی امتحان ورودی دارند، رشته های هنر هستند.
جهت شرح دادن چگونگی وارد شدن به دانشگاه موسیقی در بلژیک، شرح حال خودم را میگویم: من کیبرد و گیتار را پیشه کرده بودم و اکثراً با گروه هاي ایرانی مقیم L. A بروی صحنه کیبرد مینواختم.
ولیکن از آنجا که به موسیقی جز علاقه خاصی داشتم، تصمیم گرفتم این موسیقی را دنبال کنم.
پس در آکادمی موسیقی بروکسّل نام نویسی کردم.
در این آکادمی فقط پیانو کلاسیک و سلفژ عمومی آموختم.
بعد از مدت کوتاهی سوناتهای بتهوون را تمام کرده و با مشورت استادم (لرن ده یخر) تصمیم گرفتم خودم را بسبب امتحان ورودی بروکسّل رویال کنسروتریوم رشته جز سلو پیانو آمده کنم.
امتحان ورودی کنسروتریوم بروکسل هر ساله ده سپتامبر برگزار میشود و هر سال میان دویست و پنجاه تا سیصد نفر بواسطه هر ساز ثبت نام میکنند.
امتحانات در دو دسته عملی و تئوری برگذار میشود: یک عملی به هنرجو یک هفته قبل از امتحان ده قطعه استاندارد جز داده میشود که باید از بر نواخته شود.
هنرجو باید بتواند در یک تریو بنوازد و باید ثابت کند که میتونه لیدر تریو باشد.

هنرجو باید در نواختنش ثابت کند که سنت جز را میشناسد.
هنرجو در گام بعد باید نتی که از طرف داوران داده شده را بصورت دشیفر انجام کند تا توانایی های خویشتن را در نت خوانی رد دهد.
هنرجو باید چند قطعه از باخ را بجهت رد دادن توانایی های تکنیکی خویشتن بنوازد.
هنرجو باید ملودیی که یکی از داوران با دهان زمزمه میکند را بر سر ساز انجام کند تا توانایی های گوش خویشتن را به اثبات برساند.
هنرجو باید پنج قطعه بی باپ از چارلی پارکر بنوازد.
(تعداد داوران هیئت ژوری پانزده نفر است).
دو تئوری هنرجو باید حدود یکصد تا یکصد و پنجاه سئوال درباره تئوری موسیقی (شناخت گامها، آنالیز جز و کلاسیک ) را پاسخ دهد.
هنرجو باید بجهت دیکته موسیقی به صدای تکنوازی که در زمین سرپوشیده می نوازد گوش داده و نت آن را یاد داشت کند (همه هنرجویان باید همزمان این امتحان را بدهند) پیانیست آکوردهای ساده و ترکیبی میزند که همه باید نوع آکورد را بنویسند.
(من بار اولی که در این امتحان شرکت کردم جهت وجود نوازندگان بسیار خوب و سطح بالای امتحان موفق به قبولی نشدم، پس همراه با استادم مدت یک سال روزی دوازده زمان به تمرین موسیقی پرداختم تا موفق شدم با رتبه دو به این دانشگاه وارد شوم.
در دانشگاه این رشته ها را تدریس می کنند: رشته ها و سازهای موسیقی جز به مانند piano,guitar,drums,vocal و . Rhythm Traning (تمام سازها) Classic Piano (فقط بسبب پیانیستها) تاریخ موسیقی تاریخ موسیقی جز فلسفه هنر تربیت گوش خوانش موسیقی آنالیز موسیقی جز آنالیز موسیقی کلاسیک ارکستراسیون combo (نواختن در رده که معمولا هر هنرجو در سه گروه می نوازد) لاتین جز جز آزاد Bebop Style (باید این سبک را تا سال ثالث خوب شناخته باشیم) Solo Instrument (هر نوازنده باید بتواند به مدت زیاد سولو بنوازد) به طور کلی این رشته پنج سال است در ساله ثالث اولین مستر را میدهند، در ساله چهارم ،دومین مستر و ساله پنجم ؛سومین مستر برگزار میشود.

phantom89.blogfa.com

 

گرد آورنده : irsanat.com :( فرشید دارابی )
تاریخ ارسال :  1393/4/20     
تعداد مشاهده :9138
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : صداسازی وسلفژ


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 93
تاریخ :1403/2/31
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.